Pakiety biurowe

Microsoft
Nowe formaty zapisu stosowane w pakiecie office Microsoftu typu .docx, .xlsx, .pptx są archiwami z zawartością, kiedy zostaną uszkodzone można je odzyskać stosując prosty zabieg. Do nazwy uszkodzonego pliku należy dodać rozszerzenie .zip np. nazwaplikuzbardzoważnąpracą.docx.zip, po otwarciu archiwum ukażą się katalogi i pliki z rozszerzeniem xml, które można otworzyć choćby w przeglądarce.

LibreOffice
Bardzo dużą zaletą darmowego pakietu biurowego jest możliwość eksportu do formatu PDF, czy prezentacji do formatu Macromedia Flash SWF.
Wspomniany pakiet biurowy posiada możliwość zapisu w formatach Microsoftu tj. plików z rozszerzeniami .doc, .xls. Wybierając w menu narzędzia –> opcje –>ładuj/zapisz –>ogólne –>sekcja „Domyślny format pliku i ustawienia ODF” w linii „zawsze zapisuj jako” w którym wystarczy wybrać stosowny format zapisu, np. Microsoft word 97-2003. Można również odznaczyć okienko „Ostrzegaj przy zapisywaniu w formacie innym niż…”.

Zapisz jako…
Opcję „zapisz jako” można wykorzystać do zamiany formatu pliku. Wtedy wystarczy do nazwy pliku dodać kropkę i rozszerzenie, np. plik o nazwie „zadanie_opis_wiersza” – po słowie wiersza wpisujemy .doc i mamy dokument worda. W przypadku arkusza kalkulacyjnego do nazwy pliku wystarczy dodać .xls. Nic nie stoi na przeszkodzie by kliknąć listę rozwijaną „wszystkie formaty” czy mały trójkącik przed „Typ pliku”.

Makra
Domyślne ustawienia pakietu biurowego nie otwierają makr. By to zmienić otwieramy opcje z menu narzędzia następnie wybieramy „bezpieczeństwo”, a następnie wybieramy po prawej „ochrona makr” i wybieramy odpowiedni poziom (niski, średni, wysoki, bardzo wysoki).